1 Through desire a man, having separated himself, seeketh and intermeddleth with all wisdom. 2 A fool hath no delight in understanding, but that his heart may discover itself. 3 When the wicked cometh, then cometh also contempt, and with ignominy reproach. 4 The words of a man’s mouth are as deep waters, and the wellspring of wisdom as a flowing brook. 5 It is not good to accept the person of the wicked, to overthrow the righteous in judgment.
6 A fool’s lips enter into contention, and his mouth calleth for strokes. 7 A fool’s mouth is his destruction, and his lips are the snare of his soul. 8 The words of a talebearer are as wounds, and they go down into the innermost parts of the belly. 9 He also that is slothful in his work is brother to him that is a great waster. 10 The name of the LORD is a strong tower: the righteous runneth into it, and is safe. 11 The rich man’s wealth is his strong city, and as an high wall in his own conceit. 12 Before destruction the heart of man is haughty, and before honour is humility. 13 He that answereth a matter before he heareth it , it is folly and shame unto him. 14 The spirit of a man will sustain his infirmity; but a wounded spirit who can bear? 15 The heart of the prudent getteth knowledge; and the ear of the wise seeketh knowledge. 16 A man’s gift maketh room for him, and bringeth him before great men. 17 He that is first in his own cause seemeth just; but his neighbour cometh and searcheth him. 18 The lot causeth contentions to cease, and parteth between the mighty. 19 A brother offended is harder to be won than a strong city: and their contentions are like the bars of a castle. 20 A man’s belly shall be satisfied with the fruit of his mouth; and with the increase of his lips shall he be filled. 21 Death and life are in the power of the tongue: and they that love it shall eat the fruit thereof. 22 Whoso findeth a wife findeth a good thing , and obtaineth favour of the LORD. 23 The poor useth intreaties; but the rich answereth roughly. 24 A man that hath friends must shew himself friendly: and there is a friend that sticketh closer than a brother.
1 Людина, яка бажає відлучитися від друзів, шукає приводу, вона повсякчас буде в погорді.
2 Той, кому бракує розуму, не має потреби в мудрості, оскільки він радше керується безумством.
3 Як тільки безбожний зануриться в глибочінь зла, він нехтує всім , — і навідуються до нього непошана і зневага.
4 Слово в серці людини — мов глибока вода; ріка і джерело життя вирують.
5 Не добре бути в захопленні від безбожних, так само, як і несправедливо перекручувати правду на суді.
6 Губи нерозумного доводять його до зла, його зухвалі уста накликають смерть.
7 Уста нерозумного — це його погибель, а його губи — пастка для його душі.
8 Ледачих гне додолу страх, а душі жінкоподібних чоловіків голодуватимуть.
9 Хто себе не виправить у своїх справах, — той брат свого мучителя.
10 Господнє Ім’я — у величі сили; тож праведні, які линуть до Нього, отримують велич.
11 Маєток багатого — це укріплене місто, а велика його слава дає велику тінь.
12 Перед знищенням стає гордим серце людини, а перед прославленням воно стає покірним.
13 Коли хто відповідає, перш, ніж вислухає, — такому ганьба і сором.
14 Розумний слуга гасить гнів людини. А хто підтримає малодушну людину?
15 Серце розумного здобуває знання, і вуха мудрих шукають розуміння.
16 Дарунок людини поширює її володіння і садовить її поряд з можновладцями.
17 Праведний є власним обвинувачем у вступній промові на суді. Та нападає обвинувач — і сам стає оскарженим.
18 Жереб кладе край незгоді й між володарями визначає границі.
19 Коли братові допомагає брат, тоді він стає, як добре укріплене, високе місто, — сильний, наче збудований на міцному фундаменті царський палац.
20 Плодами своїх уст людина наповнює своє черево, — плодами своїх губ вона насититься.
21 Смерть і життя — у владі язика; ті, хто над ним панує, споживатимуть його плоди.
22 Хто знайшов добру жінку, знайшов милість, і від Бога він отримав радість.
22a Хто виганяє добру жінку, той викидає добро, а хто тримається перелюбниці, той безумний і безбожний.