1 What advantage then hath the Jew? or what profit is there of circumcision? 2 Much every way: chiefly, because that unto them were committed the oracles of God. 3 For what if some did not believe? shall their unbelief make the faith of God without effect? 4 God forbid: yea, let God be true, but every man a liar; as it is written, That thou mightest be justified in thy sayings, and mightest overcome when thou art judged. 5 But if our unrighteousness commend the righteousness of God, what shall we say? Is God unrighteous who taketh vengeance? (I speak as a man) 6 God forbid: for then how shall God judge the world? 7 For if the truth of God hath more abounded through my lie unto his glory; why yet am I also judged as a sinner? 8 And not rather , (as we be slanderously reported, and as some affirm that we say,) Let us do evil, that good may come? whose damnation is just.
9 What then? are we better than they ? No, in no wise: for we have before proved both Jews and Gentiles, that they are all under sin; 10 As it is written, There is none righteous, no, not one: 11 There is none that understandeth, there is none that seeketh after God. 12 They are all gone out of the way, they are together become unprofitable; there is none that doeth good, no, not one. 13 Their throat is an open sepulchre; with their tongues they have used deceit; the poison of asps is under their lips: 14 Whose mouth is full of cursing and bitterness: 15 Their feet are swift to shed blood: 16 Destruction and misery are in their ways: 17 And the way of peace have they not known: 18 There is no fear of God before their eyes.
19 Now we know that what things soever the law saith, it saith to them who are under the law: that every mouth may be stopped, and all the world may become guilty before God. 20 Therefore by the deeds of the law there shall no flesh be justified in his sight: for by the law is the knowledge of sin.
21 But now the righteousness of God without the law is manifested, being witnessed by the law and the prophets; 22 Even the righteousness of God which is by faith of Jesus Christ unto all and upon all them that believe: for there is no difference: 23 For all have sinned, and come short of the glory of God; 24 Being justified freely by his grace through the redemption that is in Christ Jesus: 25 Whom God hath set forth to be a propitiation through faith in his blood, to declare his righteousness for the remission of sins that are past, through the forbearance of God; 26 To declare, I say , at this time his righteousness: that he might be just, and the justifier of him which believeth in Jesus. 27 Where is boasting then? It is excluded. By what law? of works? Nay: but by the law of faith. 28 Therefore we conclude that a man is justified by faith without the deeds of the law. 29 Is he the God of the Jews only? is he not also of the Gentiles? Yes, of the Gentiles also: 30 Seeing it is one God, which shall justify the circumcision by faith, and uncircumcision through faith. 31 Do we then make void the law through faith? God forbid: yea, we establish the law.
Усі — невільники гріха
1 Отже, які переваги мають юдеї, або яка користь з обрізання?
2 Велика — у всіх відношеннях. Насамперед їм були довірені Слова Божі.
3 Що ж, коли деякі не увірували, то хіба їхнє невірство знищить Божу вірність?
4 Зовсім ні! Адже Бог істинний, а кожна людина говорить неправду, як написано: Щоб Ти був виправданим у Своїх словах, і переможеш, коли будеш судитися!
5 А коли наша неправедність виявляє Божу праведність, то що скажемо на це ? Хіба Бог несправедливий, коли виявляє гнів? Говорю по-людському.
6 Але воно не так! Як же буде судити Бог світ?
7 Якщо моєю неправдою надмірно виявляється Божа правда для Його слави, то чому мене ще судити як грішника?
8 Хіба не так, як деякі нас ганьблять, наговорюючи, що начебто ми кажемо: Робімо зло, щоб вийшло [нам] на добро? Справедливий суд на таких!
9 То що ж? Чи маємо ми перевагу? Зовсім ні! Ми вже раніше довели, що як юдеї, так і греки, — усі під гріхом,
10 як написано: Немає ні одного праведного,
11 немає того, хто розуміє; немає того, хто шукає Бога.
12 Усі збилися з дороги, зробилися непридатними; немає такого, хто б робив добро, немає ні одного!
13 Їхня гортань — то гріб відкритий; своїми язиками кажуть неправду; отрута зміїна на їхніх губах.
14 Їхні уста повні прокляття та гіркоти;
15 їхні ноги швидкі, щоби проливати кров;
16 на їхніх дорогах — руїни і нещастя,
17 а шлях миру їм не відомий.
18 Немає Божого страху перед їхніми очима!
19 Знаємо, що, коли говорить Закон, він говорить до тих, які перебувають під Законом, щоби замовкли кожні уста і щоб увесь світ підлягав під Божий суд.
20 Бо жодне тіло не оправдається ділами Закону, адже через Закон пізнається гріх!
Виправдання через віру в Ісуса Христа
21 Нині ж, незалежно від Закону, виявилася Божа праведність, про яку свідчать Закон і Пророки.
22 А праведність Божа — через віру в Ісуса Христа в усіх [і на всіх], хто вірить, — бо немає різниці;
23 адже всі згрішили й позбавлені Божої слави,
24 але оправдуються даром, Його благодаттю, через викуплення, що в Ісусі Христі.
25 Його Бог дав як жертву примирення в Його крові через віру, щоби показати Свою справедливість у прощенні раніше вчинених гріхів, —
26 у Божому довготерпінні; щоби показати Свою справедливість нинішнього часу, — що Він справедливий і оправдує того, хто вірить в Ісуса.
27 Тоді де те, чим хвалитися? Воно виключене! Яким законом? Ділами? Ні, тільки Законом віри!
28 Бо вважаємо, що людина оправдується вірою, незалежно від діл Закону.
29 Хіба Бог тільки для юдеїв, а не для всіх народів? Так, Він і для інших народів.
30 Є один Бог, Який оправдує обрізання згідно з вірою і необрізання через віру.
31 То що, ми скасовуємо Закон вірою? Зовсім ні! Ми утверджуємо Закон!