1 Прихоти ищет своенравный, восстает против всего умного. 2 Глупый не любит знания, а только бы выказать свой ум. 3 С приходом нечестивого приходит и презрение, а с бесславием — поношение. 4 Слова уст человеческих — глубокие воды; источник мудрости — струящийся поток. 5 Нехорошо быть лицеприятным к нечестивому, чтобы ниспровергнуть праведного на суде. 6 Уста глупого идут в ссору, и слова его вызывают побои. 7 Язык глупого — гибель для него, и уста его — сеть для души его. 8 [Ленивого низлагает страх, а души женоподобные будут голодать.] 9 Слова наушника — как лакомства, и они входят во внутренность чрева. 10 Нерадивый в работе своей — брат расточителю. 11 Имя Господа — крепкая башня: убегает в нее праведник — и безопасен. 12 Имение богатого — крепкий город его, и как высокая ограда в его воображении. 13 Перед падением возносится сердце человека, а смирение предшествует славе. 14 Кто дает ответ, не выслушав, тот глуп, и стыд ему. 15 Дух человека переносит его немощи; а пораженный дух — кто может подкрепить его? 16 Сердце разумного приобретает знание, и ухо мудрых ищет знания. 17 Подарок у человека дает ему простор и до вельмож доведет его. 18 Первый в тяжбе своей прав, но приходит соперник его и исследует его. 19 Жребий прекращает споры и решает между сильными. 20 Озлобившийся брат неприступнее крепкого города, и ссоры подобны запорам за́мка. 21 От плода уст человека наполняется чрево его; произведением уст своих он насыщается. 22 Смерть и жизнь — во власти языка, и любящие его вкусят от плодов его. 23 Кто нашел [добрую] жену, тот нашел благо и получил благодать от Господа. [Кто изгоняет добрую жену, тот изгоняет счастье, а содержащий прелюбодейку — безумен и нечестив.] 24 С мольбою говорит нищий, а богатый отвечает грубо. 25 Кто хочет иметь друзей, тот и сам должен быть дружелюбным; и бывает друг, более привязанный, нежели брат.
1 Людина, яка бажає відлучитися від друзів, шукає приводу, вона повсякчас буде в погорді.
2 Той, кому бракує розуму, не має потреби в мудрості, оскільки він радше керується безумством.
3 Як тільки безбожний зануриться в глибочінь зла, він нехтує всім , — і навідуються до нього непошана і зневага.
4 Слово в серці людини — мов глибока вода; ріка і джерело життя вирують.
5 Не добре бути в захопленні від безбожних, так само, як і несправедливо перекручувати правду на суді.
6 Губи нерозумного доводять його до зла, його зухвалі уста накликають смерть.
7 Уста нерозумного — це його погибель, а його губи — пастка для його душі.
8 Ледачих гне додолу страх, а душі жінкоподібних чоловіків голодуватимуть.
9 Хто себе не виправить у своїх справах, — той брат свого мучителя.
10 Господнє Ім’я — у величі сили; тож праведні, які линуть до Нього, отримують велич.
11 Маєток багатого — це укріплене місто, а велика його слава дає велику тінь.
12 Перед знищенням стає гордим серце людини, а перед прославленням воно стає покірним.
13 Коли хто відповідає, перш, ніж вислухає, — такому ганьба і сором.
14 Розумний слуга гасить гнів людини. А хто підтримає малодушну людину?
15 Серце розумного здобуває знання, і вуха мудрих шукають розуміння.
16 Дарунок людини поширює її володіння і садовить її поряд з можновладцями.
17 Праведний є власним обвинувачем у вступній промові на суді. Та нападає обвинувач — і сам стає оскарженим.
18 Жереб кладе край незгоді й між володарями визначає границі.
19 Коли братові допомагає брат, тоді він стає, як добре укріплене, високе місто, — сильний, наче збудований на міцному фундаменті царський палац.
20 Плодами своїх уст людина наповнює своє черево, — плодами своїх губ вона насититься.
21 Смерть і життя — у владі язика; ті, хто над ним панує, споживатимуть його плоди.
22 Хто знайшов добру жінку, знайшов милість, і від Бога він отримав радість.
22a Хто виганяє добру жінку, той викидає добро, а хто тримається перелюбниці, той безумний і безбожний.